דלג לתוכן המרכזי
יעל רון יעקבי 

סופרת   עיתונאית  עורכת תוכן
  • ראשי
  • אודות
  • שירותי תוכן
  • סקירות ספרות
  • הספר שלי
  • טעימה מהספר
  • אתם כתבתם
  • בתקשורת
  • תמונות
  • יצירת קשר

שלושה סיפורים, צימוק ושלוש הזיות/ אלי אבימזר עוזרי

2 פבר, 2021, אין תגובות

הספר חיכה לי בתיבת הדואר. לא קראתי את גב הכריכה, פתחתי את הדף הראשון ומייד נכנסתי לעולמו של גבר המתאהב בשכנה, מתלבט על החיים שיהיו לו לצידה, באם לגשת אליה ישירות או לחכות לסימן. גבר שעולמו הדמיוני מתערבב עם המציאות.
אותו הגבר, גרוש, משלם מזונות, ללא עבודה, היה פעם צעיר, אהוב, כזה שיכול להשיג כל בחורה שרק רוצה - מוסריות גדולה נדמה שאין לו ובפרק שבו הוא מתאר כיצד התחיל עם אישה נשואה ושניהם בוגדים יחד במוסד הנישואים לא יכולתי שלא לשנוא אותו, בעיקר כי הוא שם את אותה אישה נשואה בעמדה קשה, כאשר רק היא נושאת בתוצאות הבגידה.

הספר "שלושה סיפורים, צימוק ושלוש הזיות" של אלי אבימזר עוזרי (הוצאת ניב) הוא אסופה של סיפורים קצרים המתארים רגעים מציאותיים או דמיוניים מחייו של הסופר.
חלק מהסיפורים מרתקים, חלק עמוסי תיאורים.
לאורך כל הספר הכתיבה קלילה, מרתקת, סוחפת, יחד עם זאת לעיתים ציורית מדי, מוגזמת שלא לצורך, מה גם שהשפה לא שומרת על אחדותה לאורך כל הספר מה שלי מעט הציק.
אהבתי את העובדה שאני מקבלת הבט מלא על אותה הדמות וכך היא מעוררת בי לרגע שעשוע, לרגע חמלה ולרגע כעס גדול. היא נגעה לי בלב.

מתנת הכוכבים/ ג'וג'ו מויס

2 פבר, 2021, אין תגובות

בסיום הספר קראתי את ה"תודות" - זה המבחן האמיתי לשאלה אם הספר הצליח לגעת בי, העובדה שאני לא מסוגלת להיפרד ממנו ורוצה לקרוא עוד ועוד.
"מתנת הכוכבים" של הסופרת ג'וג'ו מויס (מאנגלית: דנה טל) נגע בי, סיימתי אותו והיה לי חם ונעים בלב. 
עלילת הספר מתרחשת בשנת 1937 בעיירה נידחת בקנטקי. גיבורות הספר הן אליס (אנגלייה הנישאת לאמריקני ומגיעה לעיירה) ומרג'רי (בת למשפחה הידועה לשמצה בעיירה, אישה עצמאית ומלאת תעוזה). שתי הנשים לוקחות חלק בהקמת ספריה נודדת. הן ונשים נוספות יוצאות לחלוקת ספרים בעיירות שכוחות ובכך מוסיפות השכלה להמונים. עד מהרה נוצרת חברות הדוקה ונוגעת ללב בין הספרניות שקורות חייהן וסיפור אהבתן לגברים בעירייה סבוכים.
הספר הזה נתן לי תקווה. הוא הזכיר לי את האפליה והגזענות שהייתה כלפי בעלי עור כהה, את היחס המזלזל כלפי נשים, פחיתות הקומה שלהן והמעמדות ששלטו בכל. פתאום תפסתי איך בתוך פחות מ-100 שנה הצלחנו לחולל שינוי. מי יודע, אולי בעוד פחות מ-100 נצליח להוביל עוד כמה שינוים חברתיים הכרחיים המגיעים לפתחנו.

כסופרת לפעמים אני נתקלת בתמונות נוף, בני אדם מעניינים והם כל כך נוגעים בי שבא לי לתאר אותם על הדף. בראש אני יודעת בדיוק איך אכתוב אותם, אבל האתגר האמיתי הוא להעביר את השפע המדויק שבראש אל הדף.
בעיניי זה מה שהופך סופר לסופר טוב, אם הוא מצליח לדייק את הרעיון הגדול. מצליח להעביר לקורא את מה שברור לו כבר במוח.
זה מה שהרשים אותי בספר, שג'וג'ו הצליחה להעביר באופן מופתי את הדמויות הסגנוניות החיות בעיירה, את העמקים וההרים העוטפים אותה.
הדמויות בספר היו כל כך מדויקות והן עברו תהליך התפתחותי לאורך הספר. החשיפה שלהן אלינו הייתה בהדרגה. תת העלילות היו שזורות בעלילה הגדולה בדיוק. מלאכת מחשבת שראוי לציין ויש לכבד.
יש שיגידו שהספר ירד ליותר מדי פרטים, נשא בתוכו יותר מדי תיאורים אבל בעיניי זהו קסמו. היה ברור שהסופרת חוותה בעצמה את אותם דברים ואלו בערו בנפשה ואילו ב"תודות" באמת גילתי שהיא החליטה לעבור בעצמה את אותו מסע שהסופרות עברו.
לסיכום: קסם. קסם. קסם.


אולי כדאי לך לדבר עם מישהו/ לורי גוטליב

2 פבר, 2021, אין תגובות

אני מאמינה בטיפולים פסיכולוגיים, אני מאמינה ביעוץ רגשי. אני חושבת שאם בוחרים את המטפל הנכון ומגויסים לטיפול מרוויחים איכות חיים שלא היתה קודם.
אני גם מאמינה שכל אדם יכול למצוא עצמו בטיפול וזה יועיל לו גם אם לא חווה טרגדיה או משבר אמצע החיים.
לכן כל כך חיכיתי לקרוא את הספר "אולי כדאי לך לדבר עם מישהו" של לורי גוטליב (מאנגלית: שאול לוין) שמציג את מאחורי הקלעים של עולם הטיפול.
לורי, גיבורת הספר חיה חיים טובים ומאושרים, לפחות כך נראה, יש לה חבר לחיים, בן מקסים וקריירה מצליחה כפסיכולוגית, רק שיום אחד בן הזוג עוזב אותה ונראה שהחיים שלה מתמוטטים כמגדל קלפים. הפעם היא לא רק מטפלת אלא גם מטופלת.

אני לא אוהבת לרדת על ספרים וסופרים, אני בעצמי סופרת ויודעת כמה עבודה קשה זאת מלאכת הכתיבה והוצאת המילים לאור.
ועדין, אני חייבת להודות שהתאכזבתי במעט מהספר.
רציתי לקרוא ספרות פרוזה ומצאתי עצמי קוראת סיפור, אבל לצידו סיכומים מקורס פסיכולוגיה שעשיתי לפני עשור באוניברסיטה.
המון ידע על התחום שלא משתלב באלגנטיות עם עלילת הסיפור.
מה גם שמגוון סיפורי המטופלים של לורי מתערבבים זה בזה, יש תחושה של אי סדר ולבסוף סוף מתוק מדי - כל הטיפולים זכו להצלחה. אף אחד לא עזב באמצע והטיפול נקטע, מה שקורה לרוב. רציתי יותר אותנטיות, פחות ליטוש.
עם כל הביקורת חייבת לציין שהסיפורים האישיים של המטופלים קסומים. רגישים להפליא. היה נעים לעבור איתם דרך ובעיניי זהו קסמו של הספר ואתה נסחף לתוכו.

לסיום, מדגישה שזוהי דעתי בלבד. בטוחה שיש מי שיאהב את הידע הרחב מבין השורות והמילים, את האינטימיות והחושפניות של הפסיכולוגית.
ואולי זאת אני שציפתה למשהו מסוים ואופי הציפייה שלי העפילה על הספר.

צבע השמים שלנו/ אמיטה טראסי

2 פבר, 2021, אין תגובות

ביקשתי מבן זוגי לקנות לי ספרים. בהודעת טקסט שלחתי לו רשימת ספרים מדויקת. ההודעה לא הגיעה אליו והוא בחר ספרים ב-"סטייל" חופשי. הוא חזר הביתה, התבאסתי שלא קיבל את הרשימה, אבל אז הצצתי בשקית והכריכה המטריפה של "צבע השמים שלנו"/ אמיטה טראסי (מאנגלית: רחלי לביא) קרץ לי.
עלילת הספר מתרחשת בהודו ומדברת את נשות הודו.
מיד התלהבתי ובצדק.
הספר מרתק ופותח צוהר לעולם שלא מדובר מספיק - עולם הזנות בהודו. ילדות בנות שמונה שמוקדשות לאלה יאלמה והופכות לזונות המקדש. כל גברי הכפר עוברים דרכיהן.
העלילה מציגה מפגש בין שתי נערות: מוקטה - נערת כפר שהפכה לזונת המקדש וברחה מגורלה לביתה של אשוק במומבאי שם פגשה בבתו טארה - נערת עיר, בעלת השכלה גבוהה ואומץ לב.
באחד הלילות מוקטה נחטפת מביתן והן נקרעות זו מזו אך לא לעד, עולמן ישזר זה בזה לכל החיים.
הכתיבה סוחפת. הדמויות בהירות, הנוף מתואר היטב, הדמיון מפליג וטווה את מומבאי, הכפר, הנערות הצבעוניות שנולדו לעולם אכזר.
זהו ספר שעוסק בקשרי משפחה, חברים, במתנת המחילה.
ההערה היחידה שלי זה שלקראת סוף הספר העלילה קופצת מהר מדי וסוגרת קצוות של תתי סיפורים קטנים באופן מרושל מעט. הייתי מעדיפה עלילה פחות סבוכה ותת סופים יותר מהודקים, אך זה לא גורע מאיכותו של הספר.

חנות ספרים על גלגלים/ ג'ני קולגן

2 פבר, 2021, אין תגובות


הטיול הראשון שלי בעולם היה לסקוטלנד.
המרחבים הירוקים, הכבשים הגועות, הפסטיבלים, החצאיות הסקוטיות, הגשם לצד השמש החמימה, הריח. זה היה טיול חלומי.
כשהתחלתי לקרוא את הספר "חנות ספרים על גלגלים" של ג'ני קולגן (מאנגלית: ניצן לפידות) נסחפתי שוב לאותו הטיול.
נינה, גיבורת הספר אוהבת ספרים, נושמת את המילה הכתובה. יום אחד הספריה המקומית בה היא עובדת נסגרת והיא עושה צעד אמיץ שלא מאפיין את דמותה - מקימה חנות ספרים ניידת ומגיעה איתה עד לעיירה קסומה בסקוטלנד. בעיירה היא חווה עלילות המוציאות אותה ממקומה הטבעי והנוח אותו ידעה.
בספר יש אהבה לספרים, יש גם חיפוש אחר אהבה זוגית. יש דמויות ססגוניות, יש אחווה של תושבים החיים בעיירה קטנה ונידחת.
לעיתים תיאורי הנוף מוגזמים אבל לא פוגמים באיכות הספר.
הלב של הסופרת יוצא החוצה מבין הדפים, הספר פועם ולא ניתן להשאר אדישים. יש שם חגיגה שלמה של צבעים, של מילים.
סיימתי את הספר וגעגוע שטף אותי.
רציתי לחזור לרגע שלא ידעתי את הספר ולקרוא בו שוב, ישר מהתחלה.



הצמה/ לטישיה קולומבני

2 פבר, 2021, אין תגובות


זהו הספר הכי טוב שקראתי השנה.
הנה, כתבתי את זה.
"הצמה" של לטישיה קולומבני (מאנגלית: אביגיל בורשטיין) הוא סיפור ובתוכו שלושה סיפורים על שלוש נשים הנשזרות זו בזו כצמה חזקה שאין שני לה. עלילת הסיפור נעה בין הודו, סיצליה וקנדה.
זהו ספר על סולידריות נשית, אך הורגש שהסופרת לא דוחפת בכוח למסר הזה, אלא קודם כל מספרת סיפור יפה. בנוסף, ניכר התחקיר שהיא ביצעה על שלושת הנשים, על עולמן, תרבותן.
הקסם משתקף גם בשירים השזורים בין דפי הספר, בגודל הספר שאינו כמקובל - כגודל כיס, בתמונת הכריכה - צמה עבותה מבריקה שנדמה כי יוצאת החוצה מהכריכה.
הסופרת עשתה עבודה פנומנאלית, היא היתה חכמה לספר את שלושת הסיפורים בקלילות, בעדנה, באיזון נכון בין תיאורי נוף, תרבות ודמות להשתלשלות העלילה. שום דבר לא העיק, הקריאה זרמה על אף שאלו שלושה סיפורים.
את הספר סיימתי כמעט בלילה אחד והרגשתי עטופה בקסם אחד גדול.
יש הרבה ספרים עם רעיונות טובים שנופלים בעת הביצוע. כאן מגיעה לסופרת אות הצטיינות על רעיון עלילתי טוב וביצוע איכותי ומדויק.
איזה כיף.
כן ירבו סופרים וספרים כאלה.

הזכות לאהוב/ לורי נלסון ספילמן

29 יונ, 2020, אין תגובות


לפני כמה שנים בטיסה לספרד ישבתי ליד עיתונאי ידוע מאוד בתקשורת הישראלית, התגלגלה בינינו שיחה.
סיפרתי לו על עבודתי בידיעות אחרונות, על ספר הביכורים שלי שעתיד לצאת.
העיתונאי היה לבבי, בירך בהצלחה רבה.
בשלב מסוים הוא הביט בספרים שבן זוגי ואני קראנו.
בן זוגי עם ספר עב כרס, רוסי מהמאה ה-19, אני עם פרוזה רומנטית קלילה.
"את עיתונאית, עתידה להיות סופרת, את צריכה לקרוא את הספר של בעלך, יש לו טעם טוב ממך".

בכנות, הספר שהחזקתי בידיי התגלה כספר גרוע,
אבל, וזה אבל ענק, ראיתי שוב איך ספרות פרוזה רומנטית קלילה נחשבת כלא משובחת, כלא איכותית.

למה אני כותבת לכם את כל זה?
כי השבת קראתי את הספר "הזכות לאהוב" של לורי נלסון ספילמן (מאנגלית: שרון פרמינגר)
המספר על קללה בת מאתיים שנה המצויה בתוך משפחה איטלקית ענפה. בקללה, כל בת שנייה במשפחה לא זוכה לאהבה, לזוגיות.
בספר יש ניסיון של דודה פופי ושתי אחיונותיה - אמיליה ולוסי (כולן בנות שניות במשפחה) לשבור את אותה קללה ולזכות באהבה.
זהו ספר פרוזה רומנטי, קליל, עטוף בניחוחות איטלקיים שניתן להריח מבין הדפים.
על פניו לא ספרות איכותיות, אין כאן גאונות, אבל זה העניין, שלכתוב עלילה רומנטית, קלילה, נגישה, זה לא דבר של מה בכך ודרוש כאן כישרון גדול.

הדמויות בספר מאוד מוגדרות, דודה פופי ולוסי שתיהן חצופות, נועזות אבל הסופרת בגאונות מבחינה בין השתיים ומגדירה לכל אחת מהן חוצפה שונה.
תיאורי הנוף, המשפחתיות האיטלקית, החגיגה של הצבעים והריחות מובאים באופן מידתי, לא מעיק, לא חסר, באמצע.
והעלילה מקבלת תפנית, פונה לזויות שונות.

אז נכון, לורי נלסון ספילמן היא לא פילוסוף מהמאה הקודמת, אבל ברגישות ועדינות היא מעבירה את הקורא חוויה קסומה של עבר, הווה, עתיד, של ארצות הברית, איטליה, של משפחה איטלקית, של אהבה בין גבר לאישה, בין אם לבת, בין סבתא לנכדה.

אל שולחנו של הזאב/ רוזלה פוסטורינו

29 יונ, 2020, אין תגובות



ספרים שמוכרזים כ"רבי מכר", כספרי ה"עשור", עושים לי אלרגיה.
יש משהו מאוד לא מיוחד בלאהוב משהו שכולם אוהבים, יש משהו מאוד לא מיוחד בלגלות יצירה שגילו אותה קודם.
לכן נשבעתי שלא אקרא את הספר "אל שולחנו של הזאב" של רוזלה פוסטורינו (תרגום: מונה גודאר) המספר על טועמות האוכל של היטלר. עשו לספר יחסי ציבור כל כך נרחבים, דיברו בשבחו בכל מקום כך שזה קצת הרג לי את החשק.
מה גם שחששתי שהסופרת לקחה פיסה היסטורית שהתגלגלה לידה על טועמת האוכל של היטלר, אבל לא תביא את זה בספר לכדי מימוש.

אבל קראתי את הספר.
למה?
כי המוכרת נשבעה לי שזה מדהים, שאהנה, וזוהי מוכרת שאני מחזיקה מדעתה.

ההתחלה של הספר היתה מעיקה, נמרחה לי כמו מסטיק, לא הבנתי איפה העלילה, איפה הסיפור, הרגשתי שהסופרת כופה עלי במשפטים דרמטיים להרגיש את הדרמה של אותה התקופה, אבל הלב לא מרגיש שום דרמה, רק שעושים עליו דמגוגיה זולה.
אבל אני לא מפסיקה ספרים באמצע והמשכתי לקרוא.
זה החל להתפתח.
הדמות הראשית החלה להקשר לדמויות נוספות, מלאות צבע וכך יכולתי לדמות לעצמי את אותם היחסים, הרגשות, בלי משפטי מפתח חזקים, מעצם התיאור האינטימי על חיים מלאים, סוחפים, מעניינים, שהיו ואינם.

זהו ספר שמעמיד בשאלה מהו אדם מוסרי.
הדמות הראשית מרגישה כמי שנסחפת אחרי מהמורות חייה וכל שרוצה היא לחיות, למולה, עומדת בניגוד מוחלט חברתה הטובה, הטועמת הנוספת אלפריד, שלא נמשכת אל תוך החיים בכוח האנרציה אלא משמיעה את קולה, כשחברתה נאנסת היא צועקת בקול גדול את העבירה ומחפשת שינתן הדין, כשחברה אחרת נכנסת להריון לא רצוי היא מביאה אותה לרופא שיעזור לה לפתור את הסוגיה.
והקצין הנאצי?
מספר על הקושי לעמוד מול יהודיות ולהרוג אותן, על השאלה המוסרית והתשובה שבחר לעצמו, לזוז מהתפקיד אבל לא לצעוק את האסון.

הספר הזה חידד לי שוב את העובדה שניתן לחיות חיים ארוכים בלי לחיות אותם באמת, ומנגד ניתן לחיות חיים קצרים אך מלאי משמעות.
כולנו בחיים עומדים מול הסוגיה האם להיות או לחדול, האם לזרום עם החיים או להתעמת מולם, לחשוב מה יעשה לי טוב, מה נכון מוסרית או ערכית לנשמה שלי, למי שאני.
אני רוצה לחשוב שרובנו בוחרים לבנות לעצמנו עולם ערכי ולדבוק בו.

לסיכום, היה שווה לצלוח את מאה העמודים הראשונים למול מאתיים עמודים שמעמתים אותך באופן מרשים ומדויק למול עצמך.

דירת שותפים/ בת' אולירי

29 יונ, 2020, אין תגובות


כשהייתי הולכת עם אמא לקניות בסופרמרקט זה אף פעם לא הסתכם בקניית חלב או דגים.
כל המוכרים הכירו אותה, ברכת שלום פשוטה התפתחה לשיחת נפש, אמא מאזינה, נותנת כתף ועצה.
עד היום זה ככה.
וגם אצלי זה הפך להרגל, לא סתם קונים חפצים, מצרכים, אלא פוגשים נשמות.

כשעברנו לאזור הדרום חיפשנו חנות ספרים קרובה, מצאנו עצמנו בתוך סניף צומת ספרים שעד מהרה הפך לבית.
קשקושים אין סופיים עם המוכרות על ספרים, דמויות והחיים בכלל.
כשהוצאתי את ספר הביכורים שלי המוכרות אף לקחו חלק אינטגרלי בתהליך ההוצאה, מהמלצה על הוצאות לאור ועד כריכה ראויה והשאלה האם כדאי לעשות השקה.
ולכן כשחוקי הקורונה מעט התרופפו היה ברור שאני הולכת לחנות הספרים.
לא הלכתי, רצתי.
התגעגעתי לספרים ולמוכרות.
בדיוק סיימתי את הספר הכבד על השתלטות האנגלים על האיים האוסטרלים, אמרתי למנהלת החנות שנחשפתי בקריאה לראשי ילדים ערופים, נשים נאנסות, המון דם ושאני חייבת ספר קליל, כיפי, רומנטי והיא הגישה לי את הספר דירת שותפים של בת' אולירי (תרגום: שאול לוין)

השבת נפנתי לקרוא אותו.
לא אשקר, בתחילה ממש התבאסתי.
המון דמויות, אירועים, סצנות המגיעות בבת אחת מהר מדי.
ממש כאב לי הראש בניסיון לעקוב, לבנות את הדמויות בעיניי רוחי ולהתחבר אליהן.
כעסתי שרעיון כל כך מתוק של קשר רומנטי הנרקם דרך פתקים ששני שותפים משאירים אחד לשני נשאר שולי. רציתי ששני השותפים יהיו המרכז, שאתוודע לחיים שלהם דרך הפתקים, דרך מילים, דרך שיח מכתבי ששייך לעולם ישן שיכול להתקיים בשנת 2020. רציתי שזה לא יהיה תת עלילה בתוך עלילה מאוד רחבה.
התבאסתי אבל המשכתי.
המשכתי ומצאתי את עצמי צוחקת והמון.
המונולוגים משעשעים, קלילים, הדמות הראשית לא קונבנציונאלית, אלא צבעונית ומלאת חיות שעוברת תהליך קסום בספר מאישה התלויה באישורו של גבר לאישה התלויה בכוחותיה הטמונים בתוכה.
והגבר בו התאהבה, האח הסיעודי השקט עם הלב הרחב, קסם שקט שמהלך בין המילים.
יכולתי להרגיש בספר את החיים המהירים וההדוקים של לונדון, את הנונאסס הקיים מבין השורות.
בסופו של דבר הספר היה מה שרציתי: קליל, כיפי, רומנטי.
לפעמים זה כל מה שספר צריך להיות.

נ.ב
כשומרת מסורת חשוב לי לציין שיש סצנות מיניות למקפידים שבינינו.

הנהר הסודי/ קייט גרנוויל

29 יונ, 2020, אין תגובות


אני אוהבת לקנות בגדים.
אני אוהבת להתלבש יפה.
ועדין, אם אצטרך לבחור בין קניית בגד לקניית ספר, אבחר ספר.
יאירון גם אוהב ספרים וכך הבילוי המרכזי שלנו זה חנויות ספרים. כשטיילנו בכפר האמנים עין הוד רגלינו לקחו אותנו לחנות ספרים יד שנייה. המוני ספרים על מדפים, על שולחנות, צפופים. פינות ישיבה. סוגות שונות. ספרים שניסיתי למצוא שנים ללא הצלחה, כי הוצאות הספרים פסקו מלייצר ספציפית את אותם ספרים. זה היה כמו לטייל בטבע. המוני צבעים. היינו שם שעות ויצאנו עם שלל גדול.
אחד הספרים שהגנבתי פנימה לערימה המכובדת היה הספר 'הנהר הסודי' של קייט גרנוויל (מאנגלית: עדה פלדור).
לא קראתי את גב הכריכה ובכל זאת קניתי, תמונת הנהר, פרוזה היסטורית על ימים רחוקים, הלב נמשך.
ועדין, לקח לי שנה לפתוח את הספר ולצלול פנימה.
הספר עמוס תיאורים, פרטי פרטים, לעיתים זה מעיק. אגב, אחד האתגרים הגדולים של סופרים, בעיניי, זה שילוב מאוזן בין תיאור לבין עלילה.
אז אמנם היו המון תיאורי מרחב, תיאורי אדם, אך, העלילה לא פסקה מלמשוך אותי פנימה.
קראתי על אסירים מלונדון שהוגלו לסידני, על האופן בו השתלטו על שטחים, סילקו את הילדים שחיו שם המון שנים לפניהם, שידעו את האדמה טוב מהם.
הספר מספר על תקופה קדומה אבל רלוונטית להיום. עדין עמים נלחמים על פיסת אדמה בעולם כולו.
היה מעניין לייצר את ההשוואה בין אז להיום ועמה הפסיקה הברורה שלי: על אף מה שכולם מנסים להגיד, העולם, החברה הפכה עדינה וטובה יותר. ראיה לכך, הפרק האכזרי בו האסירים האנגלים הורגים בדם קר את הילדים. לרגע חשבתי שיהיו לי חלומות רעים בלילה.
לאסירים היו אלפי שטחים לחיות בהם ועדין הם בחרו בלחימה. לחימה שהיה ניתן להמנע ממנה.
נכון, יש עדין אכזריות בעולם, ועדין, אני רוצה לחשוב שהיא לא מקבלת אישור ותוקף ממדינות נאורות, לא נעשת על ידם, לא באכזריות שכזאת. אבל, היי, יש מצב שאני תמימה. תמימה לחלוטין.

להחליף את המים של הפרחים/ ואלרי פרין

29 יונ, 2020, 1 תגובה


אחרי חודש וחצי שלא ראיתי את אמא ואבא, הנעתי את הרכב, נסעתי שעה בכדי לתת נפנוף מהמרפסת.
אמא שלחה לי ספרים.
יש לה את הספרייה הכי שווה ביקום.
בערב שבת התחלתי לקרוא את הספר "להחליף את המים של הפרחים" של ואלרי פרין (מצרפתית: אביגיל בורשטיין), בשש בבוקר סיימתי אותו.
הזהירו אותי שהספר מעט קשה בהתחלה, שלא אוותר, אבל האמת שנסחפתי לתוכו מהמילה הראשונה. התאהבתי ב
תיאור הציורי של הדמויות והמקומות, דמיינתי שאני שם בעיניי רוחי, זה היה מפורט, אבל לא מעייף ולא מאולץ, אלא סוחף. היה ברור שהסופרת לא ניסתה לכתוב נכון, היא פשוט כותבת נכון.

באמצע העלילה זה הכה בי: העלילה, הסיפור, מטלטל מדי, קשה מדי. מצאתי את עצמי בוכה ושהלב שלי אשכרה נשבר.
אני לא נגד ספרים עצובים, אוהבת לקרוא דרמות, עצבות, כאב, רוב הספרים שלי האמת כאלו, אבל משהו כאן היה לי קשה מדי, אכזרי מדי, חשוך מדי, לקראת הסוף מצאתי את עצמי ממש כועסת על הסופרת ואומרת לעצמי: "אלוהים נתן לך כישרון לפזר בעולם, למה לעזאזל את מתאכזרת בנשמתי?".
סיימתי את הספר. כל היום הלב שלי היה כבד בגללו.
שוחחתי על כך עם בן זוגי, אמרתי לו שהרגשתי ככה גם אחרי הספר: המפתח של שרה (טטיאנה דה רוניי), היה אכזריות בסוג המוות שהיה בספר שנרתעתי למולו, התכווצתי למולו ויומיים חשבתי רק עליו, מתי שכולם עפו על הספר אני הייתי משותקת.

ועדין, עם הרתיעה והכעס שלי למול העלילה אי אפשר להכחיש, זהו ספר טוב, זהו ספר מצוין, יש כאן סופרת סופר מוכשרת, גאונה.
וכן, היא עוררה בי בכי, מחשבה, היא ומילותייה ישבו בראשי בכל היום האחרון, אז וואלה, היא עשתה עבודה טובה.

הודעות אחרונות

  • שלושה סיפורים, צימוק ושלוש הזיות/ אלי אבימזר עוזרי
    2 פבר, 2021
  • מתנת הכוכבים/ ג'וג'ו מויס
    2 פבר, 2021
  • אולי כדאי לך לדבר עם מישהו/ לורי גוטליב
    2 פבר, 2021
  • צבע השמים שלנו/ אמיטה טראסי
    2 פבר, 2021
  • חנות ספרים על גלגלים/ ג'ני קולגן
    2 פבר, 2021
  • הצמה/ לטישיה קולומבני
    2 פבר, 2021
  • הזכות לאהוב/ לורי נלסון ספילמן
    29 יונ, 2020


נוצר באמצעות מוזלו - הדרך הקלה ביותר ליצור אתר אינטרנט.